قزاقستان سختگیر تر از قبل برای اعطای شهروندی!

چنگیز آلکشف نماینده رسمی وزارت امور داخلی قزاقستان، مواردی که موجب عدم اعطای شهروندی این کشور می‌شود را بیان نمود.

او گفت: ما در قانون جمهوری قزاقستان "در خصوص ارائه اصلاحات و اضافات به برخی از قوانین جمهوری قزاقستان در مورد بهبود قوانین در زمینه مهاجرت جمعیت و سیستم کیفری" صحبت می‌کنیم که دلایل امتناع از قانون پذیرش شهروندی در قانون جمهوری قزاقستان " را معرفی و روشن می‌کند. این سند در 16 می 2024 توسط رئیس جمهور قزاقستان امضا شد.

وی  ادامه داد : ناآگاهی از زبان دولتی در سطح مقدماتی و نیز مبانی تاریخی و قانون اساسی کشور ما ممکن است زمینه‌ای برای امتناع از تابعیت شود. سطح مقدماتی زبان توسط وزارت علوم و آموزش عالی تعیین می‌شود. هدف از اصلاحات، سازگاری سریع و نهادینه شدن در جامعه است. چنگیز آلکشف توضیح داد که دانش زبان قزاقی برای خود شهروندانی که می‌خواهند تابعیت قزاقستان را به دست آورند تا به سرعت در جامعه ادغام شوند و در فعالیتهای دولتی شرکت کنند الزامی است.

به گفته وی، در بسیاری از کشورها برای اخذ تابعیت، باید در آزمون دانش تاریخ دولت و زبان دولتی شرکت کرد. به عنوان مثال، در آلمان، کسانی که برای شهروندی درخواست می‌کنند، باید زبان آلمانی را بدانند و فرهنگ و سنت های آلمانی را حفظ کنند. در کانادا باید تاریخچه و مسئولیت های شهروندی این کشور را بدانند و همچنین بسته به استان، آزمون دانش زبان انگلیسی یا فرانسه را بگذرانند و در ترکیه هنگام اخذ تابعیت به صورت کلی، دانستن زبان ترکی الزامی است.

برای جلوگیری از تابعیت مضاعف، مبنای جدیدی برای ثبت از دست دادن تابعیت جمهوری قزاقستان در نظر گرفته شده است. در صورت استفاده از گذرنامه یک کشور دیگر پس از اخذ تابعیت قزاقستان، شهروندی قزاقستان از بین خواهد رفت. این امر به این معناست که شهروندی جمهوری قزاقستان فقط برای کسب تابعیت یک کشور خارجی ارائه شده است.

این قانون همچنین در موارد زیر از صدور مجوز اقامت جلوگیری می‌کند:

اقامت دائم و پذیرش تابعیت قزاقستان برای مهاجرانی که قبلاً مرتکب کودک‌آزاری شده‌اند

مشاهده سو سابقه در مشارکت فعالیت های افراطی یا تروریستی ،

زمینه منع ورود اتباع خارجی که رهبران گروه های سازمان یافته و محکوم به جرایم سنگین هستند، نیز تقویت شده است.

گفتنی است که این شرایط، به شرایط قبلی اخذ شهروندی قزاقستان افزوده شده و شرایطی نظیر اقامت 5 ساله در خاک قزاقستان یا ازدواج با فرد قزاق همچنان پابرجاست.

منبع:

https://islam.kz/ru/news/kazahstan/novye-osnovaniya-dlya-otkaza-v-prieme-v-grajdanstvo-vveli-v-kazahstane-20028/#gsc.tab=0

کد خبر 19599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =